onsdag den 30. november 2011

Bøn til Mars

Den romerske krigsgud Mars kunne faktisk også fungere som frugtbarhedsgud. Den romerske statsmand, Cato, har således skrevet en bøn til Mars i sit værk om landbrug.

"Yd først et vinoffer til Janus og Jupiter og sig så: Fader Mars, jeg beder og bønfalder dig, at du må være mig, mit hus og min husstand nådig og huld. Derfor har jeg befalet, at disse offerdyr skal føres rundt om min ager, min jord og min grund, for at du kan holde bort, afværge og hindre synlige og usynlige sygdomme, misvækst og hærgning, ulykker og uvejr, for at du skal tillade afgrøder, korn, vinmarker og trævækster at trives og bære god frugt, bevare hyrder og kvæg i behold og give mig mit hus og min husstand, frelse og sundhed. For disse tings skyld, for at rense min grund, min jord og mit ager, og for at foretage et renselsesoffer, som jeg har sagt: Med dette offer af diende dyr være du tilfredsstillet, Fader Mars, for denne samme tings skyld, med dette offer af diende dyr være du tilfredsstillet."


Så jord og krig hængte altså sammen i det romerske imperium. Gad vide om det også gælder i dag? Der er forresten en kommentar herpå banaliteter som har forklaret at Cato også er navnet på tjeneren i den lyserøde panter...

Ingen kommentarer: